انواع محتوا در بازاریابی اینستاگرامی

معرفی انواع محتوا در بازاریابی اینستاگرامی
۱. استوری های اینستاگرام
استوری گذاشتن در اینستاگرام را این روزها کمتر کسی هست که نشناسد و حداقل یکبار از آن استفاده نکرده باشد . تجزیه و تحلیل های زیادی نشان داده است که استوری ها نسبت به پست ها بیشتر دیده می شوند و تعامل بیشتری هم ایجاد میکنند . پس ما به عنوان برند و کسب و کاری که می خواهیم در تولید محتوای اینستاگرام حرفه ای عمل کنیم باید بتوانیم استوری های جذاب و دوست داشتنی و سرگرم کننده برای مخاطب تولید کنیم .
استوری ها قابلیت های جذاب و زیادی دارند :
- اول اینکه مثل یک فیلم جذاب پشت سر هم از جلوی چشم مخاطب میگذرند و نیازی نیست مخاطب برای فهمیدن موضوع متن طولانی و کپشن بخواند.
- وارد شدن از طریق استوری به سایت بسیار راحت است و فقط کافی است که مخاطب صفحه را بالا بکشد . همین !
- اگر صفحه شما در حالت بیزینس پروفایل اینستاگرام باشد به راحتی می توایند لینک صفحه خرید و یا لندینگ پیج سایت خودتان را در استوری قرار دهید.
- در استوری اینستاگرام امکان برگزاری مسابقه و نظرسنجی های جذاب برای افزایش بیشتر تعامل با مخاطب وجود دارد.
- علاوه بر این شما می توانید اگر پستی منتشر کردید خبر و لینک آن را استوری بگذارید که مخاطب بیشتری آن را ببیند و در جریان انتشار پست شما قرار بگیرد.
- باز هم یک قابلیت جذاب دیگر استوری ها گذاشتن روزشمار یا ساعت شمار برای ایجاد محدودیت زمانی برای کدهای تخفیف فروش محصولات است
از هایلایت پیج خود در جهت اطلاع رسانی ها و موارد مهم حتما استفاده کنید.
نکات مهم در تولید محتوای استوری های اینستاگرام :
۱. چند ثانیه اول استوری باید از لحاظ تصویری برای مخاطب هدف جذاب باشد.
۲. نام برند خودتان را به صورت لوگو یا دست نویس به استوری اضافه کنید.
۳. تا جایی که برایتان امکان دارد استوری هایی با صدای خودتان و یا موسیقی متن تولید کنید .
۴. برای روزهای خاص و مناسبتی استوری های ویژه تولید کنید که متناسب با حال و هوای روز باشد .
۵. در صورت امکان هم از اینفلوئنسرها یا میکرو اینفلوئنسرها برای ترویج و انتشار بیشتر استوری های تان استفاده کنید.
- 2. برگزاری لایو در اینستاگرام
لایو اینستاگرام یا ضبط ویدئو زنده در اینستاگرام و به اشتراک گذاشتن لحظه ها بدون هیچ سانسور و ویرایشی می تواند یکی از جذاب ترین محتواها را برای مخاطب بسازد . باز هم یکی دیگر از قابلیت های جذاب اینستاگرام این است که این فیلم ها و ویدئو ها را می توانید به اشتراک بگذارید تا افرادی که نتوانستند پخش زنده را ببینند به ضبط شده ویدئو دسترسی داشته باشند . در زمان پخش زنده هم شما می توانید قسمت کامنت گذاری را روشن کنید و نظرات مخاطب ها را هم بخوانید و ارتباط نزدیک تری با آنها داشته باشید . ( البته اگر مخاطبان با فرهنگی داشته باشید و شروع نکنند به گفتن فحش و بد و بیراه و… 😀 )
در مورد کسب و کارها محتوای این نوع ویدئوهای زنده می تواند انواع مختلفی داشته باشد . از مصاحبه مدیر مجموعه با یک فرد خارجی ، جلسات داخلی شرکت که خیلی خصوصی نیستند و اتفاقا در صورت به اشتراک گذاشتن می تواند باعث رفع ابهامات ذهنی مخاطب شود ، پشت صحنه روزهای عادی در مجموعه شما و یا حتی محتوای آموزش از مراحل مختلف کاری که می خواهید به مخاطب خودتان آموزش بدهید مثلا کشیدن یک نقاشی یا کار با فتوشاپ و…
یکی از حس هایی که مخاطب در شبکه های اجتماعی میچرخد تا آن را ارضا کند حس کنجکاوی در مورد ناشناخته هاست . به همین خاطر اگر شما ویدئویی از مراحل ساخت محصول یا پشت صحنه زندگی روزانه کاری تیم و مجموعه تان تولید کنید مخاطب از روی کنجکاوی حتما تا به انتها آن را دنبال میکند چون دوست ندارد هیچ چیزی از چشم او دور بماند.
یکی از مزایای لایو اینستاگرام شفافیت و صداقت فوقالعاده آن است. استوریهای لایو زمانی برای ویرایش و رفع اشکال ندارند و در عین ریسک بالا با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار میکنند و صداقت و اصالت کسب و کار شما را نشان میدهند. ویدئوهای لایو با نمایش تعداد کابرانی که در طول ویدیو جوین شده یا ویدیو را ترک میکنند به شما دید مناسبی از محتوایی که برای مخاطب جذاب یا غیر جذاب است می دهد .
3. محتوای نظر سنجی در استوری
ایجاد نظر سنجی در استوری ها این امکان را میدهد تا مخاطب به سوالات مهم شما در مورد کسب و کارتان پاسخ بدهد. این نوع از محتوا بسیار با ارزش است زیرا به مخاطبان امکان میدهد تا به طور موثری با شما تعامل داشته و دیدگاه های خودشان را به اشتراک بگذارند. مخاطبان ما در هر شرایطی دوست دارند که حرف های شان شنیده شود و حس کنند نظرات شان برای برند یا کسب و کار مورد نظر مهم و ارزشمند است .
مشخصا این روزها تعداد مخاطبی که در اینستاگرام به دنبال برند مورد نظرش می گردد در مقایسه با گوگل در حال افزایش است و شما هم دقیقا باید از همین مساله به نفع کسب و کار خودتان استفاده کنید و با تولید محتوای حرفه ای و تاثیر گذار با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار کنید .
4- محتوای طنز
یکی از محتواهای جذاب برای مخاطبی که وارد شبکه های اجتماعی شده است که سرگرم باشد و بگوید و بخندد و به نوعی لذت ببرد همین نوع محتواهای طنز است . الزاما شما به عنوان یک برند نیاز نیست از افرادی مثل حسن ریوندی یا افراد مشابه او برای ساخت محتوای طنز استفاده کنید و میتوانید خودتان یا افراد تیم این نوع محتواها را تولید کنید .
حتی در استفاده از محتوای طنز می توانید به جای ساخت ویدئو به قسمت نظر سنجی استوری ،کپشن ها یا تصاویر پست هم ببرید و مخاطب را شیفته خودتان کنید . این روزها انقدر آوردن خنده به لب افراد سخت شده است که مطمئن باشید اگر شما قادر باشید این کار را انجام دهید و آنها را بخندانید هیچ وقت شما را فراموش نمی کنند .
و نکته جالب هم اینکه این پست ها معمولا بیشتر تگ می شوند و به اشتراک گذاشته می شوند . البته قطعا حواس تان باشد که وارد شوخی های ناجور و غیر مرتبط با برندتان و یا سیاسی و قومیتی و هر چیزی که احتمال ریسک و جنجال بالایی دارد نشوید .
5. محتوای اینفلوئنسری
بدون شک یکی از روش های بازاریابی این روزها بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ است . فقط حواستان باشد که در اولین مرحله حتما به سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که دقیقا با برند و سبک کاری و محصولات شما مرتبط باشند .
مثلا اگر ما در رایتینا به سراغ مستر تیستر برویم و از او بخواهیم تبلیغ صفحه اینستاگرام ما و یا برند ما را بکند اشتباه بزرگی کرده ایم . چون مخاطب اصلی این صفحه معمولا افراد شکم دوست و عاشق غذا هستند و دوست دارند در این صفحه فقط هر چیزی که مربوط به غذا است را ببنیند و قطعا به موراد دیگر توجه کافی نمیکنند و این تبلیغ کاملا بی اثر می شود و حتی گاهی تاثیر منفی هم برای برند و هم برای اینفلوئنسر دارد .
پس شما با توجه به سبک کار و موضوع کسب و کارتان اول از هر چیزی باید دنبال اینفلونسرهای مرتبط باشید . بعد از این مرحله نوبت به تولید محتوای تبلیغات اینفلوئنسری می رسد . که این مرحله کاملا وابسته به توافق شما با اینفلوئنسر است . بعضی از اینفلوئنسرها همیشه محتوای تبلیغاتی را خودشان تولید میکنند و بعضی دیگر این مسئولیت را قبول نمیکنند و ترجیح می دهند خود برند این کار را بکند و آنها فقط محتوای مورد نظر را به اشتراک بگذارند .
اینفلوئنسر مارکتینگ دقیقا چیزی شبیه تبلیغات دهان به دهان است و معمولا هم اگر همه چیز درست انتخاب شده باشد تاثیر زیادی دارد . و البته همین باعث می شود که در انتخاب اینفلوئنسر و محتوا دقت بیشتری کنید چون اگر اینفلوئنسر یک دفعه کاری خارج از چارچوب انجام بدهد یا به هر شکل کاری کند که مخاطب خودش را ناراحت کند ،ممکن است دقیقا نتیجه عکس بگیرید و به جای جذب مخاطب هر مخاطبی هم که دارید را فراری بدهید .
به عنوان یک کسب و کار همیشه مجبور به همکاری با معروفترین و تأثیرگذارترین و گران ترین اینفلوئنسرها نیستید و میتوانید از میکرو اینفلوئنسرها هم استفاده کنید.
6 .تولید محتوا در مورد ترندها و جریان های داغ
مخاطبین شما همه روزه با بمبارانی از پستهای اینستاگرامی مواجه میشوند و در صورت تکراری بودن محتوا توجهی به آن نخواهند داشت و در اینجاست که بازاریابی هدفمند می تواند به کمک شما بیاید.
هشتگهای پر مخاطب که میتوانند توسط برند شما استفاده شوند را زیر نظر بگیرید و همچنین به روشهای استفاده از جریانها و موضوعات اجتماعی اخیر در محتوای خود توجه کنید. مخاطب انتظار دارد که شما علاوه بر بهروز بودن درباره جریانهای اجتماعی اخیر بخشی از آنها بوده و حتی از این جریانها جلوتر باشید.
هشتگهای انتخاب شده باید به صورت صحیح و موثر استفاده شوند، هشتگهای روزانه مانند نشانهگذاری برای داستان تصویری برند شما هستند. با استفاده از هشتگ های درست مخاطب شما به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا خواهد کرد.
علاوه بر این هشتگ های انتخاب شده باید مربوط به برند شما باشند.هر چند اضافه کردن تمام هشتگهایی که داغ هستند می تواند به افزایش فالور کمک کند اما در طولانی مدت اثر آن ضعیف تر می شود چون قطعا شما در نهایت باید روی مخاطب هدف خودتان و برندتان که صفحه شما را با اشتیاق دنبال میکند تمرکز کنید
هشتگ ها مانند فهرست بندی و دسته بندی محتوا هستند، پس هشتگ هایی را انتخاب کنید که در عین محبوبیت به برند شما هم مربوط باشند.
7- محتوای مسابقات و ارائه محصولات رایگان یا هدیه
همه ما در هر جایگاهی که باشیم مسابقه، بازی و برنده شدن در هر رقابتی را دوست داریم . محتوای مسابقات در صفحه اینستاگرام شما باعث ایجاد هیجان و تعامل بیشتر مخاطب می شود .
مخاطب های اینستاگرامی معمولا مخاطب های فعالی هستند که البته مسابقات و دادن محصولات رایگان به عنوان جایزه این تعامل و ارتباط را بیشتر میکند.
با برگزاری مسابقه محصولات و سرمایه خود را هدر نمیدهید بلکه تجربهای مفرح، جذاب و به روز برای مخاطبان میکنید. مسابقات و محصولات رایگان شناخت مخاطب از برند شما را افزایش داده و به مشتریان احتمالی فرصتی برای تعامل با کسب و کار شما را میدهد.
نکته: هر مسابقه اینستاگرامی باید با یک هشتگ خاص شروع شود تا پیدا و دنبال کردن مسابقه برای مخاطبان و شناسایی و ردگیری شرکت کنندهها برای شما آسانتر شود.
مزایای مسابقات اینستاگرامی:
- بالابردن بازخورد و تعامل آنلاین
- ایجاد لیست ایمیل
- ایجاد فرصت پخش شدن ویروسی (viral) محتوا
8- محتوای آموزشی
آموزشها برای هر برندی ابزاری قوی برای حفظ مخاطب و ارائه محتوای ارزشمند در اینستاگرام هستند . مخاطب ما دوست دارد زمانی که وارد صفحه اینستاگرام ما می شود هم سرگرم باشد هم چیزی یاد بگیرید . مثلا برندهای شخصی زیادی هستند که با تولید محتوای ویدئویی آموزشی در مورد روش های پولدار شدن یا برقراری ارتباط عاطفی یا … در ساده ترین شکل ممکن ، مثلا در خانه یا اتاق کارشان یا داخل ماشین یا پارک یا … به مخاطب های میلیونی رسیده اند .