تجارت و بازاریابی با واتساپ

چگونه از واتساپ برای تجارت و بازاریابی استفاده کنیم؟
زمانی که صحبت از دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی به میان میآید، تبلیغات در فیسبوک ، اینستاگرام و یا تبلیغات در توییتر به ذهنمان میآید اما امروزها پلیکیشنهایی چون واتساپ و تلگرام نیز جایگاه خوبی دردنیای دیجیتال مارکتینگ برای خودشان کسب کردهاند.
شبکههای اجتماعی محلی مناسب برای بازاریابی و تبلیغات هستند در نتیجه هروز برند ها و استارت آپ های بیشتری از پلتفرم هایی مثل واتساپ بیشتر برای تجارت و برندینگ استفاده میکنند.
تجارت و تبلیغات در واتساپ
شاید بهترین دلیل دیجیتال مارکتینگ در واتس اپ این باشد که احتمالا بسیاری از مخاطبان شما از واتس اپ استفاده میکنند و همچنین بسیاری از کاربران اپهای پیامرسان انتظار دارند که طی دو سال آینده از چت بیشتر برای برقراری ارتباط با بیزینسهای مختلف استفاده کنند.
واتساپ ماهانه ۱/۵ میلیارد کاربر فعال دارد و مطالعات نشان میدهند که ۹۸ درصد پیامها باز و خوانده میشوند و ۹۰ درصد آنها تنها در سه ثانیه اول پس از دریافت باز میشوند. همچنین ۸۴ درصد اشتراکگذاریهای آنلاین اکنون از طریق کانالهای خصوصی اپهای پیامرسان انجام میشوند.
از آنجا که واتساپ هنوز فضای اختصاصی برای تبلیغات یا امکاناتی مانند اکانت تجاری برای بخش تجارت ندارد، پس شما باید در بازاریابی خلاق باشید و استراتژی خودتان را بهکار گیرید و از محدودیتها در جهت پیشرفت خود استفاده کنید.
با کاربران خود بیشتر تعامل کنید
شما همچنین میتوانید از طریق واتساپ به مشتریان خود رسیدن اجناس جدید، فروشهای ویژه و اتفاقات هیجانانگیز دیگر در فروشگاهتان را اطلاع دهید و پیامها و سوالات آنها را مستقیماً پاسخ دهید. این کار باعث اعتماد بیشتر مشتریان به شما میشود و ممکن است فروشگاه شما را به دوستان خود پیشنهاد کنند و در نتیجه کسب و کار شما پررونقتر خواهدشد. روش دیگری که میتوانید به کار گیرید این است که از مشتریان خود بخواهید با محصولاتی که از شما خریداری کردهاند عکس و فیلم تهیه کنند و برای شما بفرستند و برای برندگان تخفیفات ویژه در نظر بگیرید. درحال حاضر این اپ روشی برای راهاندازی لینکی برای چت مستقیم ایجاد کرده که میتوانید در وبسایت، ایمیل یا صفحات اجتماعی خود قرار دهید اما به خاطر داشته باشید که پاسخ سریع به اینگونه پیامها اهمیت دارد و در صورتی که دیر جواب دهید یا اصلا نتوانید جواب دهید اثرات مخربی برای برند شما به دنبال خواهد داشت. سعی کنید حجم پیامها را مدیریت کنید و یا زمانهای مشخصی را برای پاسخ دادن اعلام کنید.
ایجاد و تولید محتوا در واتساپ بیزینس
شرح کسب و کار
در واتس اپ بیزینس شما میتوانید یک صفحه مناسب برای کسب و کارتان بسازید و اطلاعاتی چون آدرس، شرح کسب و کار، ساعات کاری و لوکیشن خود را در آن قرار دهید. به لطف این موضوع مشتریها به راحتی میتوانند از جزئیات کسب و کار شما مطلع شوند و به تبع وقتتان کم تر به توضیح دادن اضافی تلف خواهد شد.
پاسخهای سریع
واتس اپ بیزینس ویژگی جالبی هم به نام Quick Reply دارد که با آن میتوان خیلی سریع تر به یک سری از پیامها پاسخ داد. به لطف این موضوع شما میتوانید برای پاسخ به برخی سوالات پرتکرار از پاسخهای از پیش تعریف شده استفاده کنید و کمی بیشتر برای خود وقت بخرید. برای استفاده از پاسخ های آماده کافیست از کلید «/» استفاده کنید و به انتخاب یکی از پاسخهای آماده بپردازید.
خوش آمد گویی
علاوه بر این، واتس اپ بیزینس به شما اجازه میدهد که برای مشتریهای تازه خود پیام خوش آمد گویی نیز تنظیم کنید. با این کار، هر فردی که به حساب کاری شما پیام بفرستد به صورت خودکار یک پیام از پیش تعریف شده دریافت خواهد کرد که متن آن بهتر است معرف کسب و کار شما باشد.
اطلاعیه عدم سرویس دهی
یکی دیگر از ویژگیهای جالب واتس اپ بیزینس، ویژگی Away Message است که با آن میتوانید برای زمانهایی که سرویسدهی ندارید، پیامی منحصر به فرد تعیین کنید تا در آن ساعات برای مراجعه کنندگان ارسال شود.
لینک کوتاه
همانند واتس اپ معمولی، واتس اپ بیزینس نیز میتواند برای هر کاربر یک لینک کوتاه اختصاصی ایجاد کند. البته بر خلاف نسخه معمولی، واتس اپ بیزینس این کار را به صورت خودکار انجام میدهد تا مشتریها خیلی راحت بتوانند با پیدا کردن و لمس این لینکهای کوتاه به درگاه ارتباطی فروشندهها متصل شوند.
ساخت حساب کاربری با تلفنهای ثابت
جدای از همه اینها بر خلاف قوانینی که بر نسخه معمولی واتس اپ حاکم است در واتس بیزینس میتوانید حتی با تلفنهای ثابت نیز حساب کاربری ایجاد کنید.