تولید محتوا دغدغهای جدید!؟

تولید محتوا یا Content Creation دغدغهی تازهای نیست.
تقریباً از زمانی که صنعت چاپ به وجود آمد و ظرفیت تولید به تدریج بیشتر از محتوای در دسترس شد، تولید محتوا و پیدا کردن محتوای مناسب برای نشر به یک چالش جدی تبدیل شد.
صنعت نشر در اروپا بلافاصله پس از اختراع ماشین چاپ، به سراغ چاپ انجیل رفت که هم کسی مدعی دریافت حقالتالیفش نبود و هم متقاضیان فراوان داشت.
اما بعد از مدت کوتاهی، ماجرای تولید محتوا جدی شد و بحث سفارش تولید محتوا به یک شغل تبدیل شد. سردبیرهای نشریات، وظیفهشان این بود که موضوعات مناسب برای نشر را جستجو کنند و سپس تولید محتوای متناسب را به نویسندگان و ژورنالیستها سفارش دهند.
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، تولید محتوا میتواند محدودهی گستردهای از فعالیتها را در بر بگیرد: از کسی که چند قرن پیش مشغول نوشتن یک کتاب خطی بوده تا کسی که امروز با انتشار پست و لایو و استوری به تولید محتوا در اینستاگرام مشغول است، همگی به تولید محتوا مشغول هستند.
اما جدای از این معنای گسترده و عام، کار تولید محتوا امروز یک معنای خاص هم پیدا کرده و آن، تولید محتوای الکترونیکی است.
حتی امروزه مجموعههای بسیاری تحت عنوان آژانس تولید محتوا و نیز شرکت تولید محتوا مشغول کار هستند که تولید محتوا را از یک فعالیت فردی فراتر بردهاند و با انجام تخصصی این کار، هزینه تولید محتوا را کاهش و کیفیت آن را افزایش دادهاند.
این شرکتها بسته به توانمندی تیم تولید محتوا و استراتژی خود، ممکن است صرفاً به یک فعالیت محدود (مثلاً تولید محتوای ویدیویی یا محتوای متنی) محدود شده یا تولید همه نوع محتوای الکترونیکی برای سایتها و شبکه های اجتماعی را بر عهده بگیرند.
تولید محتوای فارسی 1.8 درصد از کل محتوای اینترنت را تشکیل میدهد. به خوبی میدانیم که امروزه سئو بیشتر بر پایه محتوا بنا شدهاست. به همین دلیل هر سایتی برای بهبود عملکرد و افزایش رتبهاش در موتورهای جستوجو به تولید محتوا، به خصوص تولید محتوای فارسی نیاز دارد. به همین دلیل محتوا نویسان و بلاگ نویسان باتجربه براساس اصول و استانداردهای سئو تکنیکهایی را با توجه به کلمات کلیدی فارسی موجود در موتور های جستوجو وهمچنین مورد نیاز دنیای وب فارسی پیاده میکنند تا سایتها به ده رتبه برتر گوگل (همان صفحه اول گوگل) در هر کلمه کلیدی مد نظر خود برسند. تولید محتوای اصولی فارسی همان چیزی است که بیشتر از هر چیزی شما در سایت خود با آن روبرو هستید و اگر طبق برنامه و تقویم محتوای فارسی خود پیش بروید به طور قطع یکی از اصلیترین قطبهای کسب و کار خود تبدیل میشود.
تولید محتوای اینستاگرام چیست؟
قطعا هر فردی که اپلیکیشن اینستاگرام را در تلفنهمراه خود نصب دارد کار تولید محتوای اینستاگرام را انجام داده است. اما تولید محتوا در اینستاگرام راهکارهای مربوط به خودش را دارد. اینستاگرام نیز مانند دیگر موتورهای جستوجو الگوریتمهایی دارد و هر پیجی که براساس این الگوریتمها تولید محتوا کند، به مراتب سرعت بالاتری در جذب فالوئر خواهد داشت. از تکنیکهای تولید محتوا که باید به آن توجه داشت میتوان به هشتگ گذاری صحیح و به اندازه، شناخت پرسونای مخاطب، تولید کپشن و محتوای جذاب و خلاقانه و همچنین پست کردن عکسهایی با کیفیت و موضوعیت مناسب اشاره کرد. آمار جهانی نشاندهنده این است که اپلیکیشن instagram رفته رفته به سمت رشد بی حد و مرزی پیش میرود که به جذب حداکثری ترافیک وب بدل شده است. در واقع با این روندی که پیش روی این اپلیکیشن همه فن حریف است باید بدانیم که سالهای آینده سالی است که کسب و کار شما در گوشیهای هوشمند دست به دست خواهد شد و باید سرمایهگذاری دقیقی روی شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام داشته باشید.